fredag 7 december 2007

Journalist?

Sitter här i Tekniska museet och jobbar med att sätta ihop en kultur tidning. Må säga att det går åt helvete. Känner ingen lust alls för att skriva, men lyckades trots alla omständigheter sätta ihop en halvdan text om fördomar:

Varför alla dessa förutfattade antaganden om människor? Stereotypa uppfattningar om vad någon anses vara eller tillhöra. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att "det är bara för att han är utlänning", "hon är ju dum i huvudet, det ser man". Eller den klassiska frasen som man så många gånger har hört när man zappar förbi Mtv, "jag hatar henne". Hur kan vi säga att vi hatar någon som vi endast har en skev uppfattning av genom tv-rutan? Sanningen är den att det som egentligen gör mig förbannad är att det nog faktiskt aldrig kommer gå att förändra. Människor har en tendens att kategorisera och sortera in omvärlden i olika fack, det behöver inte nödvändigtvis vara medvetet, men en sak är säker: fördomarna kommer alltid finnas. Det finns bevisat av forskare. Vare sig vi vill det eller ej. Däremot kan vi med största säkerhet göra oss själva medvetna om våra fördomar och försöka stänga av alla dessa "han är si, hon är så"-tankarna. Fördomar förvränger våra uppfattningar och gör att vi ofta utesluter och diskriminerar folk. Ingen ska behöva uteslutas från samhället på grund av hur han eller hon ser ut!

Nåväl, nu ska jag återgå till redigerandet.

Inga kommentarer: